Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı, ekosistemi korumak ve son dönemde tarım arazileri ile insan sağlığını ciddi şekilde tehdit eden kene ve kahverengi kokarca zararlılarıyla mücadele etmek amacıyla geniş kapsamlı bir biyolojik operasyon başlattıklarını duyurdu. Doğal dengenin kendi mekanizmalarıyla korunması hedefiyle yürütülen çalışma kapsamında, 2026 yılı sonuna kadar ülke genelinde tam 51 bin keklik ve sülün ait oldukları doğal yaşam alanlarına bırakılacak.
Türkiye genelinde tarımsal üretime büyük zarar veren kahverengi kokarca ve kırsal alanlarda insan sağlığını tehdit eden kene popülasyonuna karşı doğanın kendi kahramanları sahaya iniyor. Tarım ve Orman Bakanlığı, kimyasal ilaçlama yöntemlerinin ekolojik dengeye verdiği kalıcı zararları en aza indirmek amacıyla biyolojik mücadele tekniklerine ağırlık veriyor. Bakan İbrahim Yumaklı, resmi sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı açıklamada, zararlılara karşı en etkili silahın yine doğanın kendi dengesinde saklı olduğunu belirtti.
Kene Ve Kahverengi Kokarcaya Karşı Kanatlı Koruma Ordusu
Tarım alanlarında ve orman sınırlarında son yıllarda hızla yayılan istilacı kahverengi kokarca ile halk sağlığı açısından büyük risk oluşturan kenelerin doğal avcıları olan sülün ve keklikler, özel üretim istasyonlarında yetiştiriliyor. Bakanlık bünyesinde görev yapan uzman ekipler, bu faydalı kanatlı türlerin popülasyonunu artırarak biyolojik zinciri yeniden tesis etmeyi hedefliyor.
Kimyasal tarım ilaçlarının toprak yapısını bozması ve faydalı böcekleri de yok etmesi nedeniyle tercih edilen bu yöntem, doğaya hiçbir zarar vermeden sadece hedef zararlılara odaklanıyor. Doğaya salınacak olan kuşlar, tarım arazilerindeki biyolojik dengeyi korurken üreticilerin de maddi zarara uğramasının önüne geçecek.
Uzman Ekipler Gözetiminde Elli Bir Bin Kuş Doğayla Buluşuyor
Bakan Yumaklı, 2026 yılı boyunca yürütülecek projenin büyüklüğüne ve kapsamına dair teknik verileri de kamuoyuyla paylaştı. Türkiye’nin dört bir yanındaki ormanlık, makilik ve kırsal alanlarda eş zamanlı olarak yürütülecek çalışmaların koordinasyonunu Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü ekipleri üstleniyor.
Projenin temel felsefesini doğayı kendi kurallarıyla korumak olarak özetleyen Bakan İbrahim Yumaklı, biyolojik mücadelenin kararlılıkla süreceğini belirterek şu ifadeleri kullandı:
“Doğamızı kendi dengesi içinde koruyor, kene ve kahverengi kokarcaya karşı doğal mücadelemizi, doğanın kahramanları olan keklik ve sülünlerimizle sürdürüyoruz. Bu güçlü biyolojik mücadele kapsamında, 2026 yılı içerisinde tam 51 bin keklik ve sülünü ait oldukları doğal yaşam alanlarıyla buluşturacağız. Ülkemizin dört bir yanında, uzman ekiplerimizin titiz çalışmalarıyla ekosistemimizi güçlendirmeye devam edeceğiz.”
